Behind every great CEO is a great PA !

Behind every great CEO is a great PA !

Laat dat nou net zijn waar PA Online goed in is; recruitment van zeer ervaren veelal meertalige Personal Assistants.   Als voormalig international Personal Assistant ken ik het PA-vak ‘inside & out’. Ik herken daarom ook de kwaliteit in mijn PAppenheimers. De PA met secretaressebloed zorgt dat haar CEO ‘shinet’. Zij, of hij, staat als het ware achter de coulissen, om te zorgen dat alles op rolletjes loopt. Hoeveel zaken het ook tegelijk zijn die geregeld of gemonitord moeten worden, de PA doet het gewoon! Nou ja, gewoon?! Dat is tweeledig. De PA vindt het inderdaad gewoon. Vraag aan het eind van vandaag maar eens wat hij of zij allemaal gedaan heeft. Wedden dat er een antwoord komt van: “Nou ja, afspraken gemaakt en gewijzigd, mail bijgehouden, reizen geboekt en telefoontjes gepleegd.” Zou je die persoon vandaag gevolgd hebben met een camera, komt er een heel ander beeld naar voren! Ja, die afspraken, de mail, de reizen en die telefoontjes dat klopt allemaal wel. Maar er...
Lees meer
Krapte op de arbeidsmarkt; bekijk het eens breder

Krapte op de arbeidsmarkt; bekijk het eens breder

Al maanden horen en lezen we over de krapte op de arbeidsmarkt. Er zijn discussies over de salarissen die werkgevers willen bieden en salariseisen van professionals. Ook al worden er hogere salarissen geboden, het blijkt niet altijd de oplossing te zijn voor het aantrekken van meer personeel. In mijn visie hoeft het salaris niet de ‘trigger’ te zijn. Het salaris is belangrijk, dat is logisch. We moeten allemaal eten en onze vaste lasten betalen. En als het kan, er graag ook nog wat leuke dingen van doen. Waarom wordt er ook in deze krappe arbeidsmarkt nog zo vastgehouden aan alle eisen? Dat je als werkgever met een vacature van automonteur geen medewerker met een secretariële of toeristische opleiding aanneemt, dat begrijp ik. Maar we zitten onszelf ook nogal eens in de weg… Tip aan DoeHetZelf-zaken: Ga eens het gesprek aan met een kandidaat met ervaring in verschillende bouwsectoren. Hoewel de persoon in kwestie naar alle waarschijnlijkheid geen retail-ervaring heeft, kan hij (of zij) wél heel...
Lees meer
Executive Assistant (on hold)

Executive Assistant (on hold)

Voor jou € 3.800,00-4.500 ,00 bruto per maand;32-40 uur per week;Vaste baan;Hybride werken;Remote en op verschillende locaties in NL. Van jou Brede werkervaring als PA of EA;HBO werk- en denkniveau;Uitstekende beheersing NL en E;Flexibel, proactief, initiatief nemend, actiegericht;Zelfstandig en teamspeler. Jouw koers Voor de Directeur Consultancy North West Europe van een technische consultancy en haar MT zoeken wij een ervaren Executive Assistant. Deze interessante ondersteunende rol is een zeer zelfstandige, waarbij je je eigen baan min of meer zelf kunt creëren. Het is weliswaar een bestaande rol, maar de mogelijkheid bestaat echt om je ondersteunende rol zelf verder in te vullen. De betreffende Directeur werkt dagelijks vanuit de verschillende vestigingen, d.w.z. de ene dag in Groningen, dan in Hengelo, Den Haag en/of Eindhoven. Je kunt je werk hybride doen. Wanneer de besprekingen in de verschillende vestigingen plaats hebben, ben je erbij aanwezig om je vragen tijdens de vergadering te kunnen stellen, wanneer nodig, en de actie- en besluitenlijsten te maken. Wanneer je de (technische) materie en het...
Lees meer

#Achterstanden

#Efficiency. Of niet. Iedere Personal Assistant (#PA), secretaresse, office manager of welke office support dan ook weet dat je vooruit plant. Anticipeert dus. Daarmee maak je het gemakkelijker voor het management en niet in de laatste plaats voor jezelf. Oftewel, als je afspraken moeten maken voor een manager waarbij een aantal evaluaties nodig is, plan je de verschillende afspraken in één keer opvolgend in de agenda. Als er opvolgende afspraken gepland moeten worden voor verschillende managers met betrekking tot eenzelfde project, plan je ook die in één keer. Met een tussenpose van een paar uur of weken, al naar gelang benodigde tijd voor werkzaamheden of rapportage. Logisch toch? Hoe moeilijk kan het zijn. Voor de afdeling Planning van het UWV in een bepaalde regio bleek dat maanden geleden heel moeilijk te zijn. De situatie: de twee jaar ziekteverlof van een medewerker loopt teneinde. Die vraagt op tijd WIA aan. Het nieuws staat inmiddels bol van achterstanden bij de Belastingdienst en het UWV....
Lees meer

Aan de werkzoekenden van LinkedIn

Aan de werkzoekenden op LinkedIn Ben je beschikbaar? Zo ja, lees dan alsjeblieft deze tip:Ik was van de week op zoek naar kandidaten voor verschillende rollen. Het viel mij daarbij op dat heel veel mensen ‘beschikbaar’ zijn of ‘beschikbaar voor een nieuwe uitdaging’. Dit is dan te lezen in de eerste twee regels bij een zoekopdracht.Echter, waarvóór veel van die mensen beschikbaar zijn, wat voor werk zij zoeken, dat is niet in één oogopslag te zien.Jammer! Echt, héél jammer! Voor jezelf dan. Want weet je, het betekent dat recruiters en andere HR-medewerkers bij wijze van spreken aan je deur voorbij gaan.De kans dat er wordt doorgeklikt om te kijken wat voor werk je zoekt en wat je ervaring en opleiding zijn, is klein.Oftewel, een gemiste kans!Wat moet je dan doen? Je vermeldt onder je naam dat je beschikbaar bent voor ‘die en die rol’. Dan is in ieder geval dat alvast duidelijk.En wil je dat er (snel) contact met je opgenomen...
Lees meer

Minder secretaresses, alles zelf doen?

Minder secretaresses, alles zelf doen? Secretaresse of PA?Time is money, toch?Gisteren meldde het UWV dat één van de beroepen waar minder vraag naar is, de rol van secretaresse is. Herhalen we de fout van de vorige crisis? Secretaresses en PA's werden toen veelal boventallig verklaard; managers moesten hun eigen afspraken, het regelen ervan en alle betreffende communicatie en administratie zelf doen. Dit uit kostenbesparing.Natuurlijk is er momenteel nog meer faciliterende software. Echter, is het nou echt zoveel goedkoper als een manager heel veel tijd spendeert aan het regelen en organiseren van alles dat ter tafel komt in plaats van buisiness binnen halen?Je mag het ‘preken voor eigen parochie’ noemen, maar als CEO, CFO, directeur, manager ben je simpelweg te duur om dergelijke werkzaamheden zelf te doen. Of er nou op kantoor of vanuit huis gewerkt wordt; zonde van je business!...
Lees meer

De ene PA is de andere niet

De ene PA is de andere niet Grote verschillenIt is lonely at the topEr zijn grote verschillen in de kennis en kunde van PA's, Personal Assistants dus. Zoals ik al vaker heb gemeld, is ‘PA’ al jaren een modewoord.Dat is erg jammer, want een PA is, zeg maar, een zeer ervaren Directiesecretaresse+. De Executive Assistant die tevens privé- en familiezaken regelt voor de CEO, CFO, Managing Director etc.. Dit vergt jaren werkervaring op hoog niveau. Zonder die jarenlange werkervaring begrijp je niet waar je CEO of CFO mee bezig is, waardoor je hem of haar niet voldoende kunt ondersteunen. Vaak ben je tevens aanwezig bij meetings in binnen- en buitenland, en waar de strategie wordt bepaald.Een PA is tevens sparring partner. Als PA weet je zaken nota bene eerder dan het lijnmanagement!Dat brengt een grote verantwoordelijkheid met zich mee. Het is niet voor niets dat er altijd gezegd wordt ‘it is lonely at the top’.Natuurlijk maak je ook een praatje met...
Lees meer

Over balans gesproken

Over balans gesproken Waar is die balans nu?Horeca, retail, reisbrancheGelukkig mogen de kapperszaken weer open. Opluchting voor velen; de kappers en hun klanten. Wel met slechts twee klanten tegelijk in de winkel en natuurlijk met inachtneming van de nodige bescherming en maatregelen.Gisteravond hoorde ik dat winkels behalve ‘click & collect’ twee klanten zo'n 10 minuten in de zaak mogen hebben, d.w.z. per verdieping. Voor een kleine winkel niet zo erg, maar als je een grote zaak hebt, gaat dat ‘em nog steeds niet worden, vrees ik. En dan heb ik het nog niet eens over Ikea, maar wel over bijvoorbeeld bouwmarkten en tuincentra.Wat ik dan uit balans vind; al maanden mogen verschillende klanten tegelijkertijd hun boodschappen doen bij drogisterijen en supermarkten. Dat vanwege levensmiddelen er meer dan twee klanten per 10 minuten in de supermarkt mogen rondlopen, begrijp ik. Maar het verschil tussen zo'n 15 klanten per keer bij een Kruidvat, Trekpleister of Etos, die meer verkopen dan alleen drogisterijartikelen, en...
Lees meer

De broodnodige balans

De broodnodige balans De noodzaak van balansBegrip dat balans nodig isIk kreeg deze post "Gisteren zag ik het weer gebeuren. Ik moet het even kwijt" doorgestuurd door Louise van der Schoor.Het lezen waard. Marijke Roord schrijft in deze post over Human Resources bij Hornbach en schrijft in haar blog hoe Hornbach met werkzoekende 50-plussers omgaat. Echt een aanrader!Dikke pluim!Hornbach is zo'n voorbeeld van mijn eerdere opmerking dat organisaties de balans nodig hebben van oudere werknemers die aan jongere werknemers kennis overbrengen en de jongere generatie die vernieuwing brengt in de organisatie, zowel in leeftijd als in nieuwe technologische / digitale kennis.Balans dus!...
Lees meer